måndag 21 september 2009

Aroniasylt

.


.
.
Jag har kokat aroniasylt igen, denna gång knäppte jag lite bilder innan jag tog det till matkällaren.

Aronia är vanligast som prydnadsbuske, som häckväxt och i allmänna planteringar...
Men bären är även goda till sylt, saft, marmelad medmera.
Receptet till sylten hittade jag HÄR (det står att att man ska ha stjärnanis och ingefära, men det struntade jag i)
.
Locken till burkarna sprayade jag med zinkspray innan.
Etiketterna fick jag bort, men klistret vägrade lämna burken... så jag satte på tidningspapper på det, och stämplade 'Aronia' på.
.
.
Egentligen är sylten lite 'simmigare' än här i geléglaset...
Jag stod och tänkte på något annat... och lyckades på något vänster hälla bort en del av sylten!? Vimsig eller :D

.
.
Nattinatt gott folk!
Kram ♥ Hanna

.
Måste bara göra ett tillägg... Glömde ju smaken :D
Jo, den smakar... jättegott! Själva bären är ganska kärv i smaken. Sylten fick mig att tänka på julen!?
Vi provade den till fil, tummen upp! Till glass blir det nog alldeles underbart ;)

19 kommentarer:

Helen sa...

Så duktig du har varit, och så snygga syltburkarna blev efter din make-over!

Berätta, hur smakar aronian??

Kram!

Skogseva sa...

Aroniasylt? Just det, hur smakar det?

Livingroom sa...

Oj då så snygga burkarna blev med tidningspapper och stämpel. Det skall testas. Aroniasylt är toppen med glass.
Lotta

Camilla sa...

Hej Hanna! Tack för din hälsning - alltid så kul att läsa. Nu har jag kikat runt hos dej - åhhhhh så fint du har och vilket underbart fin blogg! Ha en fin vecka!
Camilla

annashusidingtuna sa...

Ibland kan det verkligen vara stört omöjligt att få bort ettiketten från glasburkar, men du har varit hur smart som helst som satte över papper sådär!
Kram Anna

alegni sa...

aronia är visst bra mot högt blodtryck också. så fina burkarna blev!
hoppas du kommit över "besvikelsen", vännen.
kram
ingela

Camilla sa...

Hej igen Hanna! Jag skickar vidare Helenas utmaning "något att bita i" till dej. (ligger på min blogg). Hoppas du kan ta dej lite tid till detta - det är så kul att få veta lite mer om personen bakom en fin blogg. Kram Camilla

Lena sa...

Kul att du hittade "hem" till mig!

Åh så full i skratt jag blir. Har i sommar satt häck runt tomten och valet vart just Aronia.

Har hört att man kan safta och sylta men inte riktigt fått någon uppfattning om det är gott ...men nu vet jag. Hörde att man också kan göra Aronikalikör!!!!

Ha det toppen!
/lena

Marie//Tekla Maräng sa...

Snygga och fina burkar till din aronia sylt. Hur smakar den? Ja menar liknar den någon annan sylt?
Kram Marie:)

Karin - Mina Rum sa...

HejHanna!
Det där med Aronia-sylt låter jättespännande. Har inga buskar själv men mina föräldrar har massor så det går kanske att "sno" lite där. Har du testat att ta bort klisterklet med nagellacksremover? Brukar funka, men man får ju förstås diska noga efteråt. //Karin

StrandviksVillan sa...

Grattis till reportaget!
Tyvärr framkom inte så väl hur underbart vackert ditt hem och din trädgård är...

Njuter alltid av dina bilder!
kramar från Ann-Christine

Skogsdoft & havsbris sa...

Har haft en burk med aroniasylt som vi köpte på en marknad, den var verkligen god! Lite annorlunda smak, passade jättebra till kötträtter också!
Vad fint det blev med tidningspappret och stämpeln på burkarna! :) Kul med något lite annorlunda!

♥ Fyra årstider sa...

Oj vad gott det såg ut och vilka söta burkar. Lovely
Kram Lotta

Anonym sa...

Jag visste inte inte att man kunde göra sylt av aronia, men den smakar nog underbart.
Vad fint reportaget verkar vara!
Fin blogg har du också.

kram Pernilla

Villa Tallbacken sa...

Ah vad smarrigt det ser ut! :-) Och vi som har en aronia-häck mot gatan, kanske ska man ge sig på det där med sylt... Har mest vart arg på bären för att ungarna lekt med dom och det blir sådana jäkla elaka fläckar av dom ha ha! Kram E

Stina sa...

Vilken spännande sylt.:-)

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Skönt att höra att du saknar mig :)
Ja, jag är hemma och är sjuk. Har ingen feber och ingen förkyldning men jag har ont i huvudet och känner mig allmänt konstig.. Orkar knappt gå till brevlådan utan att bli trött.. Märkligt, mår jätte dåligt! Tråkigt..
Ligger här hemma och tittar på Lööööve-filmer och gråter :D som vanligt när jag är sjuk.. Man har lätt till tårar när man inte är i form, är liksom lite synd om en då ;)

Hur mår ni? Bättre hoppas jag..

På tal om trädgården har vi kommit ganska långt, sått hela gräsmattan och nu i slutet av vackan kommer en firma och lägger marksten :D:D:D Kommer bli kalas snyggt. När de är klart har jag tänkt att visa huset i sin nya färg och trädgård...Complete!! :P

Gör du idag? Ja, jag själv ligger ju här och snörvlar till någon dålig kärleksfilm... I love it! :D

Kraaam!

Camilla sa...

Hej Hanna, tack för din hälsning! Saknar dina inlägg...ha en fin dag! Kram Camilla

Emmas utsikt sa...

Hej och tack för besöket hos mig. :) Jag undrar om det är aroniabuskar vi har vid garaget. Ser sån ut. Men det är ju dumt å testa om det visar sig vara nån annan giftig buske... oooops.
Din blogg är jättefin, jag länkar till dig så jag hittar tillbaka. :)