tisdag 11 september 2012

Uppvuxen trädgård

Blå kottar på koreagranen - Abies koreana

...som hunnit bli två meter hög! Den lilla lilla granen jag 'nyss' planterade.

Har inte sett min trädgård som uppvuxen, men i år har jag faktiskt gått och förundrats över vad stort och lummigt allting blivit - i min "nyplanterade" trädgård. Och när man tänker efter så börjar ju de flesta växterna närma sig tio år på backen!
Tio somrar har jag härjat här, tomten har gått från gräsmatta till trädgård...
Och själv har man inte blivit en dag äldre!?! Eller är det därför man inte orkar lika mycket som förr, åldern börjar ta ut sin rätt..?

Jaja, en trädgård blir aldrig klar... och en själv blir aldrig "stor" :)

Vingfröranka - tripterygium regelii i whiskytunnan

Kornellen där bakom - cornus alba Ivory Halo, köpte jag på 'Guns' här i Sundsvall för länge sedan, pytteliten, och angripen av ohyra... Nu har den tagit över hela rabatten, skott av den har jag delat med mig till höger och vänster.
Jag måste nog ansa den lite mer, tanken är att man ska kunna gå däremellan till bänken som skymtar där bakom...



Här nedanför står min 'lilla' manchuriska valnöt - Julgans Mandshurica, som också hunnit bli ganska stor... ungefär fyra meter hög är den nu. Jag hittade en bild på den från 2009, klicka HÄR ...jämför med randgräset brevid, visst har den vuxit :)




Och det här gråa klotet (som börjar få lite höstfärger), är den lilla uppstammade Salix Helvetica - Alpviden som jag chansade plantera, knappt någon visste vad det var, min chef på trädgården var tveksam till att den skulle klara vintern ens. Kronan mäter två meter i bredd nu, stenen därunder är stor ;)
Hittade en bild från juni 2009, där både Helvetican och Manchuriska valnöten syns.. HÄR
De är vanligare nu, i våras såg jag de sålde små alpviden på Ica tillochmed :)


Det känns nästan som igår när det knappt fanns något som stack upp över snötäcket på vintern i min trädgård. Nåja, kanske lite längre än igår då... but you get the picture :) Nu går jag runt och undrar vad som hände... vart tiden tog vägen!

Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna
.
.

4 kommentarer:

♥Annica-Hilmas hus♥ sa...

Så fint du har fått det i din trädgård!!
Min stora dröm är att få mer rumskänsla i vår trädgård, sätta upp staket och fler buskar....
Det tar tid, nu är det huset som ska fixas, men det är såååå kul att planera! :-)

Ha en fin dag!
Kram Annica

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Masse fine bilder du har ! Det med tiden ...hmm. Klem

alegni sa...

Jag vill ha din trädgård!
Kram
Ingela

bec sa...

once again..gorgeous garden...green is so calming.
Bec x