onsdag 7 maj 2014

återbruk i trädgården


mur ölandssten sandkörsbär rostig tunna trädgård

För några år sedan gjorde jag en eldtunna, eller eldkorg, av ett litet gammalt oljefat och en bit  armeringsmatta. Den har även funkat som en extra grill..
Men nu har tunnan rostat sönder, botten fallit ur
...och vi har fått en stor cementring av en granne - som ska bli vår nya eldstad/grill...

Så denna skulle kasseras, tills jag kom på att jag vill plantera gräslök i något 'eget' ...där inte ogräs o annat kan växa in.
Så jag ställde tunnan i rabatten, klädde sidorna invändigt med lite foam (som var över från mattläggning på altanen). Bottnade med lite gödsel och halm från kaninburen, och fyllde upp med kompostjord.
Ja så nu är det bara själva gräslöken som saknas :)


Ställningen till tunnan, som jag gjort av armeringsmatta ...fick bli stöd åt en riddarsporre. Tveksamt att den är tillräckligt hög, men... det fixar jag sen isåfall.

växtstöd armeringsmatta riddarsporre

växtstöd armeringsmatta riddarsporre mjölktunna

sandkörsbär odla i gammal oljetunna oljefat
redo, och väntar på gräslöken...

sandkörsbär blommor mur ölandssten
runt fötterna på tunnan växer sandkörsbär, en marktäckare med små brunröda/svarta (ätbara) bär

Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna


4 kommentarer:

Huset på landet sa...

Fint växtstöd av armeringsjärn. Hur gjorde du för att får det runt. Börjde du det runt en tunna? /Maria

Hyrestanten sa...

Tänk att en rostig tunna och rostigt armeringsmatta kan bli så snyggt i en trädgård.

House and Garden by Bia sa...

Härligt med rostiga prylar...helst i trädgården...gillas av mej;)
Hoppas allt är bra ;)
Kram bia

Carina sa...

Ja det är väl det som kallas återvinning :)