torsdag 29 april 2010

Skott av murgröna

.

lite gödsel i botten av krukan...
.
.
Efter att ha stått i vatten ett par månader, har det blivit fina rötter på murgrönan...
Idag fick de komma ner i jord.
.
En del har frågat om hur jag gör med mina små kvistar av murgröna, så here it goes :)
Jag klipper av ett lagomt långt skott av en murgröna... Tar bort de nedersta bladen, sätter i vatten... de är ju fina som snittblommor ;) Man får hålla koll på att det inte tar slut på vatten... de är törstiga små rackare!
Så bildas det små rötter till slut...
...
man tager vad man haver... jag hade en stor spik :)
Peta hål i jorden, och stick ner skotten en och en.
.

alla bilderna är klickbara...
.
jag hade lite orkidejord ovanpå jorden...
både snyggt och så håller det fukten lite bättre.
.

hade två krukor med tulpanlök kvar i matkällaren :)
.
klart! Bara att vattna :)
.
...och sopa upp efter sig ;)
.
.
Imorgon ska jag jobba hela dagen... (har varit hemma och vab'at igen) ...sen blir det en snabbvisit hem för att byta om... och så springa bort till grannarna, där vi ska grilla... och sen vandra upp till majbrasan :)
Så jag passar på nu att önska er alla en...
.
Trevlig Valborg!
Eller Glada Vappen, som vi säger :D
.
Kram ♥♥♥ Hanna

18 kommentarer:

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Bra tips att använda orkidejord som jordtäckare. Fina bilder!
Må så gott
/Karin

Maria - Villa Krutbruket sa...

Trevlig valborg till er från oss! Kramar!

Bibbi sa...

Visst är det härligt med allt jobb i jord nu;) Tyvärr kan man ju inte vara utomhus än, men man börjar känna att snart...
En skön valborg önskas dig!
Bibbi

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Vilket jättebra tips!!
Det ska jag verkligen pröva, murgröna är ju så vackert dessutom *ler*

Trevlig Valborg!
Kram kram
lInda

Nyanser av vitt sa...

Hej Hanna
Vilket bra tips. Tack!
Ha en jättemysig Valborg
Kram Agneta

Old and New Home sa...

Älskar murgröna. Får gärna vara i varje utekruka i vår *Ler*

Ha en skön Valborg
Kram Cattis

Marie//Tekla Maräng sa...

så härliga bilder att njuta av.
Önskar dig en härlig Valborg:)

Godastunder-tokigaidéer sa...

Visst är murgröna en härlig växt, jag skulle kunna ha en massa hemma men ibland glömmer jag att vattna och spinn är ett faktum....blä.

Ha en trevlig valborg
Kram Anna

♥Min Eden♥ sa...

Ja ni har majbrasa hos er, det har vi inte här. Vi har påskbrasa...

Preffen sa...

Vill bara kika in o lämna ett litet avtryck. Ha en underbart trevlig fortsättning på helgen.
kram

Hem och Harmoni Marie sa...

Tack för tipset! Nu ska jag också testa att ta skott på mina murgrönor...

Ha en fortsatt fin helg! Kram Marie

Hulda sa...

Virkelig en flott og inspirerende blogg du har! Så vakkert du fotograferer også. Herlige hagebilder, og interiør. Vil gjerne linke til deg. :) Hilsen fra Hulda, på bloggen Husfruas Memoarer.

Älskade pion sa...

Tack för tipset,det har jag aldrig provat på,kanske ska ta och göra det nu. ;)Det är ju så fint med murgröna,me like. ;) Ha en riktigt skön dag. kram Ulrika

Nilla sa...

Gillar din planteringshörna.
Måste verkligen ta tag i den biten någon dag och försöka ordna nåt sånt jag med.

Galtholmen sa...

Tack för tipset. Ska försöka mig på detta...
Ha det gott
Ulrika

Inspiration i vitt sa...

hej Hanna det märks att du har gröna fingrar, jätte fint hos dig och en underbar planteringshörna.
Kram/Ingela.

Maria - Villa Krutbruket sa...

Läget? Kraaam!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilket superbra tips! Jag har länge velat ha lite mer murgröna och nu vet jag precis hur jag ska göra! Tack!
Kram/ Anna