tisdag 9 april 2013

pelargoner ~ hur gör jag




Jag får ofta frågor om hur jag gör med mina pelargoner. Hur jag övervintrar dom osv...
Så nu ska jag försöka skriva ner allt jag kan
..själv fick jag lära mig av trädgårdsmästaren och de andra duktiga trädgårdsmänniskorna under alla mina år på en handelsträdgård, där det bland annat odlas pelargoner...
Mina äldsta pellar har jag haft i många år, moderplantan till mina mårbackor är nog runt 10 år gammal, liksom de andra 'pionjärerna' i samlingen...

Ja då kör vi... pelargonskola a'la Hanna!

I februari väcker jag mina pelargoner ur vinterdvalan. Plockar av torra blad och friserar till dom innan jag bär fram dom i ljusa fönster. Rekommendationerna är att klippa ner till ungefär 10 cm, men det gör man som man vill tycker jag.
Jag brukar klippa de 'vanliga' zonalpelargonerna.
Mårbackapelargonerna låter jag oftast växa vidare, på dom klipper jag bara bort det fula/döda. Deras växtsätt är annorlunda mot för zonalpelargoner, de drar iväg och blir höga, nästan som klätterväxter. I alla fal mina ;) Pelargonen på översta bilden är en vanlig rosa mårbacka, ett par år gammal och ca 140 cm över krukkanten.
Efter friseringen får de en skvätt vatten ...vatten får de mycket sparsamt av ända tills de börjat grönska.
Någon vecka efteråt får en del av dem ny jord och några får större kruka, även där är rekommendationerna att plantera om alla. Men långt ifrån alla mina pelargoner blir omplanterade varje år, ofta byter jag bara ut lite av det översta jordlagret ..speciellt i större krukor. Jag använder pelargonjord.
När de börjat grönska får de gödselvatten (de omplanterade behöver inte gödsel på en gång).
Blomknoppar som kommer fram plockar jag bort, de tar för mycket kraft av plantan såhär i början.

Varje år är det några pelargoner som dör under eller efter vintervilan, så lite svinn räknar jag alltid med :)

plocka bort blomknoppar i början för att få en frodigare, kraftigare planta



När kan man ta ut pelargonerna då? När frostrisken är över. Runt den 10 juni brukar man säga, häromkring iallafall. Visst kan man ta ut dom innan, men då får man hålla koll på temperaturen på nätterna, de tål inte frost.

Gödsel, det får mina pellar i form av guldvatten faktablad finns HÄR, kaffesump (blandat i vattenkannan) provar jag även i år, på sommaren gör jag ibland nässelvatten. Och de gånger jag vattnar med köpt gödsel så blir det Biobact, vilket också är ett organiskt gödsel. Det finns även långtidsgödsel att köpa, som är bra att blanda i jorden. Pelargoner är hungriga ;)

Överblommade blomstänglar plockar jag bort eftersom hela sommaren, för att främja nya knoppar, och får därmed rikligare blomning. Även fula (gula) blad plockar jag bort så de håller sig fina.

Hur mycket vattnar man då.. pelargoner ska torka upp mellan vattningarna, de vill inte stå med fötterna i vatten. Lättast är att känna på krukan, lyft upp den - är den lätt så är det dags för vatten - tung, då klarar den sig ett tag till. Man kan även stoppa ner fingret ner i jorden om man är osäker.
Jag brukar kolla igenom pelargonerna varje dag under sommaren, under soliga varma dagar får de oftast vatten varje dag. Är det mulet och regnigt kan de klara sig längre.
Pelargonerna håller sig finast om man kan ha dem under tak tycker jag, de trivs varmt och soligt.
Några enstaka brukar jag ha placerade ute i trädgården, men då får jag ibland rädda undan dom från regn och rusk.

De första sticklingarna brukar jag ta i mars, början på april nån gång... När pelargonerna fått lite blad och börjat växa till sig. Klipp av ett skott, ta av de nedersta bladen.. spara två till tre blad, och stick ner ca 2-3 cm i en kruka med jord. Såjord rekommenderas, men jag tar ofta pelargonjord direkt. Vattna litegrann. Jag brukar inte trä påse över, eller ha i drivhus, men skydda från stark solljus...
På bilden härunder delade jag ett långt skott från Prins Nikolai i tre delar och stack ner. (rötterna kommer från nedersidan av bladfästet, så bara du får ner en sån "knöl" så är det good to go, bara hålla tummarna :))
Det är sällan alla mina sticklingar klarar sig.. så misströsta inte om någon dör.. klipp nya och stoppa ner i jord! Sticklingar kan man ta hela sommaren ;)
Även här gäller det att plocka bort de första knopparna så får du en kraftigare planta.


sticklingar av mårbackapelargon Prins Nikolai




hösten, före frosten samlar jag ihop pelargonerna och plockar av blommorna... mest för att slippa så mycket skräp inne, och så är det även fint att göra buketter o dyl av dom ;)
Ifjol gjorde jag en krans av pelargonblommor,  kika HÄR
Man kan klippa ner dom på hösten om man vill, en del tar sticklingar på hösten.
Jag ställer in dom i ett svalt (ca 8-10 grader) mörkt rum i källaren utan att klippa dom.
Där övervintrar de, utan vatten ända till mitten/slutet på februari.
Rekommendationerna är förstås att övervintra dessa ljust och svalt, med sparsam vattning ..men ljus har inte jag tillgång till.. Så mina pelargoner har fått mörk vintervila i 10 år och det har funkat bra hittills.

Ett undantag, i sovrumsfönstret har jag en pelargon som nu stått där året om i tre-fyra år. Den får sparsamt med vatten vintertid. Mer gödsel och vatten i samma veva som de andra pelargonerna får komma fram. Den står i blom nu. Liksom en Mårbacka som fick stå kvar i sonens rum över vintern. Så det går bra att vinterförvara dom på fönsterbrädan också, som vanliga krukväxter.


That's it! De är lättskötta rackare :)
Det här är som sagt hur jag sköter mina pelargoner, andra har sina sätt och knep. Du kanske har nåt annat tips att dela med dig av?
Det finns mycket läsning om pelargoner ..böcker och på nätet, bla HÄR hittade jag en sida med tips och råd för nybörjare skriven av pelargonsällskapet..


Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna

11 kommentarer:

Carina sa...

Att du bara KAN knipsa av de första blomknopparna!!! Det är där jag har mitt dilemma....jag vet att man ska, men jag KAN INTE!!! Just nu blommar mina cerise pelargoner så glatt efter att ha stått inne på fönsterbrädan i gästrummet (som är alldeles för varmt egentligen, men jag har inte tillgång till något kallt utrymme) och jag nänns inte knipsa av dem för att få dem starkare.....huvva...men TACK för bra info.
Ha det gott.

fridasofias sa...

Kul att läsa! Och vilka underbara pelargoner du har! Jag har precis klarat mina första övervintringar och ser fram emot att bli bättre på alltihop!

Dagdrömmar och verklighet sa...

Tack för informationen!! Pelargon är ju en fantastisk blomma, finns i många olika sorter och är ju ganska långlivad och lättskött.

Ha det fint! Kram från Malin

sandrie sa...

Åh vad bra! :-)

sandrie sa...

Åh vad bra! :-)

Tinibelli sa...

Tack för väldigt bra pelargontips! Har lyckats övervintra mina några år nu och ser att mina erfarenheter stämmer ganska väl med dina - kul! Ja, de är verkligen tåliga... Det är just platsen för vinterförvaringen som kan ställa till det, tycker jag.

Sallys hus sa...

Hej hej Hanna!
Vilket bra inlägg!
Ja alla har nog sina knep men alltid lär man sig något nytt..;)
Å jisses vilken lååååång o hög..;)
Grattis till reportagen i Japan..himmel så spännande!
Bilderna ser jätte fina ut!
Jag såg allt er lekstuga i reportaget nyligen....;) Sååå himla fint och ååå vad man vill ha vårvärme nu!
Vi brukar kunna sitta ute i vårt uterum i April men huu det går bara om solen legat på hela dagen. Blommorna får jag ta in på kvällen.
Ni har sååå fint i matrummet och den där grova duken gillade jag!
Ha en fin dag!
Kram Katarina

Linneskåpslycka sa...

Tack för fina tips:)
älskar mårbacka:)

Trevlig blogg du har;)
Kram Tina

Villa Björkenäs Backen sa...

Diktiga du ¡ :)
vet du att jag har inte ens tagit fram mina än...
undrar om det är för sent.
Annars så får jag köpa nya och ta lärdom av dina fina råd :)

Det är ju den finaste blomman såhärårs eller ? :)

Så du är också finne :)
Niin mäkin;)
Ootko syntynyt täälä ruotsissa vai muuttanut?
tänkte på att dina föraldrar bor här ?
Jag flyttade hit till Sverige 1996 :).Så några år har man bott här.
Trivs Otroligt bra men just familjen saknar man alltid.

Vi ska nog åka till Finland inom kort. min syster har bkivit mormor . måse ju få se det lilla underverket.
Ha nu en fin fortsättning på veckan.
Trevlig helg ! Det är ju imorrn eller hur? :)

kram. Sirpa

StrandviksVillan sa...

Tackar och bockar för ett bra inlägg!

Unknown sa...

Jätte bra information mina pelargoner har dött men det beror på att vi är särbor och jag tror min man har vattnat dem för mycket så jag får börja från noll.

Ha det fint med dina pelargoner!

Linnéa Wanhatalo
Södra Sunderbyn, Luleå
2017-03-29