måndag 12 oktober 2015

plommonsylt med ingefära & kardemumma


plommonsylt plommonmarmelad ingefära kardemumma victoria plommon

En kryddig plommonsylt med ingefära, kardemumma och kanel.

Sidospår …blev nyfiken på egentliga skillnaden mellan marmelad och sylt - enligt wiki så innehåller sylt fruktkött, och är så klart tunnare i konsistensen, och marmelad är då tjockare och innehåller puré av frukt/bär, och ofta skal.
Min plommonsylt blev tjockare i konsistensen - därav nyfikenheten ifall jag hade kokat marmelad, jag vill ju inte skriva fel här, haha! Men den innehåller fruktkött, så alltså är det en sylt. Fast har man kokat den för husbehov får man kalla den vad man vill. Happ, ok.
Slut på sidospår!

Som sagt blev det en stor skörd i år, plommonträdet dignade av frukt.
Har kokat saft, blandat plommon både med äpplen och med vinbär. Och så provade jag göra sylt.
Jag kom på att jag inte hade skrivit upp receptet någonstans, så jag delar med mig här så hittar jag det själv sedan också. Jag tyckte nämligen den blev jättegod! Jag gillar ingefära och kardemumma.



2 kg plommon, urkärnade
1 kg syltsocker
Färsk ingefära efter smak - jag tog ca 1-2msk hackad, man kan även riva den
ca 1-2 msk nymalen kardemumma
3 kanelstänger
saften av en citron
ca 2 dl vatten

Sterilisera väl rengjorda glasburkar i ugnen på 100 grader.
Blanda plommon och socker i gryta, tillsätt resterande ingredienser.
Koka under omrörning i 5-10 minuter. Skumma av.
Häll upp i de varma burkarna, ända upp. Förslut genast. Låt kallna.
Förvaras svalt, öppnad burk i kylskåp.



Den var god till ost och kex, och då kallas det visst marmelad :)


plommonsylt ingefära kardemumma kanel victoria plommon hannashantverk.blogspot.se

plommonsylt plommonmarmelad recept utekök hannashantverk

plommonsylt ingefära kardemumma



Ha d gott!
Kram  Hanna



1 kommentar:

Marina in Blue sa...

Wonderful jam and wonderful pics!

Marina from the South of Spain