lördag 21 november 2009

Aroniagrottor

.


.
Nu fick jag användning av Aroniasylten som jag kokade i höstas!
Jag och lillen bakade Aroniagrottor! Tänkte dela med mig av receptet, de är väldigt goda ;)
.
Ingredienser..........ca 25 st, ugnastemp 200 grader, 15 min
250 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
2 dl dinkelmjöl
1 dl vaniljsåspulver (marsan)
.
Fyllning
ca. 1-1,5 dl aroniasylt (eller annan sylt så blir det en annan grotta :))
.
Gör så här
Blanda alla ingredienserna till degen (enklast i en matberedare).
Dela degen i 25 bitar, som du rullar till bollar.
Lägg bollarna i kakformar, och gör en liten grop i varje med t ex fingret.
Klicka i sylten med en tesked.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.
..


. ..
Tillägg: Den som undrar vad dinkel är... jag hittade lite info HÄR

.
Ha en skön lördag! Njut av solen :)

Kram Hanna

17 kommentarer:

Spik, skruv och drömmar sa...

Hej!
Det ser smaskens ut. Jag har aldrig hört talas om Aroniasylt förut. Vad är det för något?
Ha en mysig helg!
Kram Therése

alegni sa...

*blundar, för jag kör med lågkolhydratdiet just nu*
men njut du!
;)
kram
ingela

Compact Garden sa...

Åh vad härligt att få inspireras av dej Hanna...jag har nu läst igenom alla inlägg jag missat när jag haft semester..vad kul att få vara med på en julmarknad, själv ska jag bara få nöjet att besöka ett par bloggare i och runt Göteborg som är med på marknader, det ska bli jätteroligt.

Baka..hrm..när ska man hinna..jag ska i alla fall försöka baka dessa nästa helg tillsammans med pepparkaksbaket det ser ju såååå goda ut.

Ha en skön kväll Kram Anne

Pia sa...

Mmmums!
Ser verkligen så läckert ut, att jag måste lägga på kaffekokaren (så som om det skulle hjälpa till muffinsbegäret).
Vad är dinkelmjöl? Jag har inte i varje fall hört om dylikt här i Finland, kanske med ett anant namn...kan du hjälpa!?

Smakliga tider!

Skogsdoft & havsbris sa...

Så gott det låter, och smaskiga ser de ut! Tack för receptet! :)
Ha en bra fortsättning på helgen! :)

bakom berget sa...

Åh, tack för receptet. Det låter ju jättegott. Men vad är aroniasylt? Aldrig har jag hört talas om det förut... Jag kör väl med hallonsylt,om jag inte kan hitta den..Men det är ju värt att kolla i affären i alla fall. Ha en bra fortsättning på helgen! Kram från Åsa.

Lena/isklockan sa...

De där är goda fast jag har alltid hallonsylt i mina. Men nu var det ett bra tag sen jag gjorde dem . Bra att jag blev påmind. Kram Lena/isis

♥ Fyra årstider sa...

Nu blev jag jätte ugen på att baka.
Kram Lotta

bean emäntä - bea's sa...

Det låter väldigt spännande och ser ut som smaskens! Jag undrade också över dinkelmjölet...

Nyanser av vitt sa...

Hej Hanna
Låter gott detta. Skickar upp lite bilder på måndag
Kramis

Ljuva lantliv sa...

Så mumsigt! Blev sugen på att baka något gott idag. Kram Anna

Rita sa...

Ser smaskens ut! Längesen jag bakade såna här, fast mina heter hallongrottor =)
Aroniasylt, menar du att det går att göra sylt av aroniabären? Visste inte ens att de var ätliga.
Vad mycket man lär sig på din blogg =)
Ha en underbar söndag!
Kram/Rita

Annika Christensen sa...

Det här var något nytt för mig.
Super bra tips tack för det.
Ha en skön söndag
Annika

Änglarnas hus sa...

Oj då..det där såg riktigt gott ut!! :) Aroniasylt??!! Vet inte vad det är för bär..finns det bara uppåt i landet?

Kram Sanne!!

Madame Petite sa...

Åh vad gott... har aldrig provat grottor med dinkel så det var något nytt... ska testa nu i veckan för kakmonster som jag är kan jag inte låta bli när frestelser läggs framför mig så här... :)

Tack för ett fint recept... återkommer med resultatet!

Kram från Jenny

Karin - Mina Rum sa...

Vad gott det låter. Spännande också med både dinkel och vaniljsåspulver. Låter som något att testa. Kram

Emmas utsikt sa...

Mums så gott...kan jag ta en?

Natta natta,
Emma